À TERRE - Embrasser La Nuit
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po roce pilné práce nám tvůrčí duo Hřebejk–Jarchovský předkládá další dílko zprostředkovávající pohled na současné žití. Oproti Horem pádem však příběh poněkud zeslábl a zevšedněl. Přívlastky nebo spíš důsledky tohoto rozhodnutí (tím myslím, že je srozumitelnější, přijatelnější a důvěryhodnější), které tlačí dolů tu pozitivní polovinu vah, jsou přebíjeny námitkami o prvoplánovosti a nedostatečné originalitě. Ta se pak projevuje v obém – námětu i v provedení. Zatímco v námětu se Jarchovský nechal inspirovat u psychologů a zpracoval tradiční konflikt rozumu s pudy, v provedení bije do očí opakování postupů použitých v Horem pádem.
Hlavní linie je i zde jen takovou starou kostelní věží, drženou pohromadě lešením několika dalších, řekněme vedlejších, příběhů, bez kterých by však z hlavní stavby zbyly jen trosky zamýšleného skvostu. Opět tu nic netušící oběť nevědomky pomáhá původci svých problémů, zas je zdůrazněno, že zlo občas není tak úplně trestáno. Znovu tu máme příliš výrazné, tíhou života zničené a zdeformované matky a i tentokrát se hraje na city smrtí jedné vedlejší, leč sympatické postavy. Náhoda je i tady až příliš velkým hráčem. Jednou dobré, ale pokud to teď autor hodlá opakovat každoročně, vystavuje se riziku, že po čase si této konstrukční omezenosti všimne už opravdu každý.
Nicméně i přes všechno jmenované jde po dlouhé době o dobrý film české produkce. Pokud jsem doteď vyčítal, musím pro obhajobu výsledné známky začít honem rychle chválit. A jako správný schizofrenik se hned popřu – i přes vědomí nepůvodnosti a předvídatelnosti zabíhající až do klišé se mi zvolené téma i jeho zpracování líbilo. Touha zabezpečit své děti vede matku do vztahu se starším mužem, jenž jí dává několikanásobně víc lásky, než poznala s předchozím partnerem, ale zároveň mnohem méně uspokojení těla. Ano, to je ten kostel! Sami asi uznáte, že bez situací vyplývajících z dočasného azylu u matky a jejího přítele, bez manžela v kriminále, nebo pokusu o vrchol nevděku a hamižnosti v podání jakéhosi podivného faráře, by se to obešlo jen stěží. Naštěstí jsou naši tvůrci natolik zkušení, že tohle všechno vědí, a tak předložili dílko už ucelené. Úvodní, těžko uvěřitelná, scéna je velice záhy zatlačena příjemnou přirozeností, se kterou jsou podány i všechny ostatní.
Mezi naprostou špičku české kinematografie pak lze bez zaváhání zařadit postavu předvedenou Jiřím Schmitzerem. Genialita charakteru i provedení vylučuje s pravděpodobností limitně se blížící stu procentům jiného držitele Českého lva za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli. Momenty, kdy kamera nahlíží do jím obývaného prostoru patří mezi to nejlepší, co novodobý český film nabízí a pan Schmitzer se svým alter ego na tom mají symbolicky lví podíl. Výborně a s obrovskou grácií zvládl svou úlohu i Josef Abrhám, naopak na opačné straně spektra se krčí Jiří Macháček, který za celý film ani jednou nedokázal vyhrát svůj souboj, který mu připravila autorská dvojice špatnou postavou i jeho obsazením do ní.
Kráska v nesnázích má potenciál na to být vynikajícím filmem. Na jednu stranu oceňuji, že není pokažen zbytečným dotažením některých motivů, na druhou stranu trochu zklamán opětovným použitím oblíbených stavebních kamenů a neskrývanou snahou o líbivost. Přesto všechno ale soudím, že zápory jsou v tomto filmu jen střípky v mozaice jinak kvalitního díla. Tento dojem pak nemůže pokazit ani zjištění, že i Hřebejk nakonec vstoupil do soutěže filmových tvůrců o nejtrapněji integrovanou reklamu.
7 / 10
Vydáno: 2006
Vydavatel: Falcon Films
Stopáž: 110 min.
HOREM PÁDEM
[Česká republika 2006]
Režie: Jan Hřebejk
Scénář: Petr Jarchovský
Kamera: Jan Malíř
Hudba: Aleš Březina, Glenn Hansard
Hrají: Anna Geislerová, Jana Brejchová, Jiří Schmitzer, Emília Vášáryová, Martin Huba, Josef Abrhám, Roman Luknár, Jiří Macháček, Jan Hrušínský, Petr Čtvrtníček a další
Premiéra v ČR / SR: 7.9.2006 / 19.10.2006
Od triumvirátu filmů Pelíšky, Musíme si pomáhat a Pupendo uplynula již nějaká ta voda. A jak je známo voda teče přirozeně z kopce. A tak to jde i s tvorbou pana Hřebejka. Stále stejné zboží balené do jiných obalů, hýřící jinými barvami, ale uvnitř – již okoukaná „hřebejkovina“.
Příjemný film za 7, geniální Schmitzer za 10! Výsledek:
Nebezpečný sludge, doom, post metal s nádherně kanální francouzštinou. Zahulený zvuk a dusivé nálady, až se z toho svírá hrudník. À TERRE mě na první poslech dostali, uvidíme jak trvanlivé to bude.
U retro hevíků je klíč jednoduchý: buď to kopne, nebo ne. U těchto Švédů je situace ihned jasná. Příjemně dobový zvuk, přesvědčivý projev, jednoduché háky a príma veteránská atmosféra. Výsledkem je žánrově trve kolekce, kterou člověk vděčně vdechne.
Ejhle, špičkový německý debut našťouchaný bravurním technickým DM. Má to dost valérů, skvělou balanci mezi melodikou a zrůdnou agresí, zábavný vokál a explozivní basu, která evokuje klasiky žánru. Němci působí dojmem, že se pro první ligu narodili!
Košatý technický death, agresivní náklepy střídá progresivní hravost a přestože se jedná o brutální formu death metalu, je to i dostatečně čitelné. Povedený zvuk dává vyniknout všem instrumentálním parádičkám. A tempo je většinou zabijácké. Palec nahoru.
Tento šťavnatý mix proto-black/deathu s thrashovým zurvalstvom, nasratosťou a rýchlosťou sa mi veru pozdáva. Švédom to krásne hrá, tento debut u slovutných Century Media sa veru podaril.
Nové album skotských MOGWAI opět těží ze soundtrackových zkušeností skupiny, ale současně je cítit snaha vrátit se k postrockovým kořenům a především po produkční stránce ostřejšímu soundu. Tady bude co naposlouchávat.
Postmetalový koktejl, ve kterém je namixováno hodně rozdílných vlivů, od DEFTONES přes náznaky TOOL až k post rocku či dravému i melodickému post hardcore. Trochu zvláštní koktejl, ale říz to rozhodně má.